Gå till innehåll

Dessa beställnings- och leveransvillkor gäller för Hymy-webbutiken och är i kraft från och med 1.4.2020. Villkoren har senast uppdaterats 1.10.2025.

Hymy-webbutiken är indelad i tre avdelningar (skolor, företag och privatpersoner). I varje avdelning erbjuds endast produkter som är avsedda för respektive kundgrupp. Produkterna och deras priser varierar mellan avdelningarna.

De vita Solskensstatyerna Hymy är avsedda som utmärkelser inom Hymy-verksamheten i skolor och läroanstalter. Diplom kan beställas tillsammans med statyerna. De är inte avsedda att ges utan en staty. Privatpersoner kan beställa statyer som ersättning för en skadad eller förlorad staty eller i situationer där mottagaren önskar en annan staty än den som tidigare överlämnats. Solskensstatyer Hymy avsedda för arbetsgemenskaper kan beställas av alla arbetsgemenskaper.

Via webbutiken kan man inte beställa produkter till utlandet. Om du vill beställa produkter till utlandet, vänligen kontakta vår kundservice.

Produkter får inte beställas för vidareförsäljning.

Beställaren måste vara myndig.

Priser

Produktpriserna inkluderar inte mervärdesskatt och moms tillkommer inte, eftersom Utvecklingscentralen Lärorik inte är momspliktig. Lärorik förbehåller sig rätten till pris- och leveranskostnadsändringar.

Beställning

Vid beställning måste beställaren ange beställarens namn, eget namn, leverans- och faktureringsadress, e-postadress samt telefonnummer.

E-postadress behövs för beställningsbekräftelse och både e-postadress och telefonnummer lämnas till transportföretaget för leverans.

Om en Solskensstaty Hymy beställs till en privatperson, måste följande anges i beställningens tilläggsuppgifter: mottagarens namn, namnet på skolan som överlämnat statyn, ort samt det år då statyn erhållits. Om mottagaren har ett elektroniskt Hymy-bevis, ska detta också anges. Om mottagaren inte har ett elektroniskt Hymy-bevis krävs ytterligare bevis, t.ex. en bild av det diplom som överlämnats tillsammans med statyn eller en bild på själva statyn. Tilläggsbeviset kan skickas per e-post till hymy@opinkirjo.fi.

Alla kunduppgifter behandlas konfidentiellt. De kontaktuppgifter som efterfrågas vid beställning används endast för leverans och fakturering eller för att reda ut eventuella oklarheter, om inget annat anges. Vid beställning i webbutiken förutsätts att beställaren har tagit del av och förbinder sig till de då gällande leveransvillkoren.

När beställningen skickats, sänder webbutiken automatiskt ett meddelande om mottagandet till e-posten. Detta är ännu inte en beställningsbekräftelse.

Beställningen blir bindande när beställaren mottagit en separat beställningsbekräftelse.

Rabatter på vita flick- och pojkstatyer Hymy för skolor och läroanstalter: vid beställning av 4–19 st. ges 10 % rabatt och vid beställning av 20 st. eller fler ges 20 % rabatt. För de tredje Solskensstatyerna Hymy ges ingen rabatt, eftersom de endast finns i begränsat antal.

Beställningsbekräftelse

När beställningen har behandlats skickar vi en beställningsbekräftelse per e-post. Beställningsbekräftelsen ska alltid kontrolleras. Om du har frågor, kontakta genast vår kundservice. Spara beställningsbekräftelsen om du behöver kontakta kundservice. Kontrollera alltid att paketets innehåll motsvarar produkterna i beställningsbekräftelsen.

Betalning och betalningssätt

Betalningssättet är faktura. Faktura kan fås som e-faktura, per e-post eller som pappersfaktura. För pappersfaktura tas en extra avgift ut, vars storlek anges vid val av betalningssätt.

Företag och privatpersoner får en förskottsfaktura, och först när fakturan betalats går beställningen vidare till leverans. Skolor faktureras i efterskott.

Leveranssätt och -kostnader

Leveranskostnaderna inkluderar porto och förpackningskostnader inom Finland. I varukorgen visas en uppskattning av leveranskostnaderna enligt det primärt tillgängliga leveranssättet. Exakta leveranskostnader visas när du valt leveranssätt för beställningen. Tillgängliga leveranssätt beror på innehållet i varukorgen. Vid kassan kan du välja det leveranssätt som passar dig bäst, där den exakta leveranskostnaden anges.

Vi levererar produkterna via Posten. Observera att Posten endast förvarar paket i 7 dagar. Vänligen se till att telefonnummer och e-postadress som uppgivits vid beställning är korrekta så att ankomstmeddelandet når fram. Vi ansvarar inte för förseningar eller andra fel orsakade av Posten.

Hymy-stämplar levereras alltid separat som brev. Om du samtidigt beställer statyer, levereras de separat.

Leveranstid

Våra leveranstider varierar beroende på beställning och leveranssätt. Vanligtvis är leveranstiden cirka två veckor.

Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av force majeure eller för indirekta skador orsakade av förseningar.

Returvillkor

Alla våra produkter har 14 dagars returrätt från den dag då du mottagit produkten, eller fått den sista produkten i beställningen, om samma beställning levererats i flera omgångar.

Om du vill returnera en produkt måste du meddela Läroriks kundservice per e-post eller telefon innan du returnerar produkten. Skicka med produkterna en följesedel där följande framgår: produkter som returneras, beställningsnummer, namn, telefonnummer, e-post samt kontonummer, ifall produkterna redan är betalda. Du kan även skriva ut en returblankett och använda den.

Produkten ska returneras inom 14 dagar från returmeddelandet. Returnerade produkter ska vara oanvända och i originalförpackning, även produktförpackningen måste vara hel.
Som kund ansvarar du själv för returens fraktkostnader samt för att produkten returneras oskadad. Vi tar inte emot produkter som skickas mot postförskott.

Lärorik återbetalar senast 14 dagar efter mottaget returmeddelande de betalningar som erhållits av kunden. Lärorik förbehåller sig rätten att återbetala först när produkterna returnerats. Om du returnerar alla produkter återbetalas även ursprungliga leveranskostnader. Om beställningen levererats med express- eller specialleverans förbehåller sig Lärorik rätten att ta ut avgiften för leveranskostnaderna.

Returadress:
Utvecklingscentralen Lärorik
(Kundretur)
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors

Outlösta paket

Att inte lösa ut ett paket är inte detsamma som retur eller annullering. För outlösta paket som inte anmälts separat debiterar vi leveranskostnaderna. Om en beställning returneras till oss som outlöst kan vi skicka den på nytt, men vi debiterar då även leverans- och hanteringskostnaderna på nytt.

Problemsituationer

Om produkten är felaktig, försvunnen eller skadad under transporten, eller på annat sätt inte motsvarar din beställning, måste du anmäla felet till vår kundservice senast inom 14 dagar. Om paketet tydligt har skadats under transporten måste du omedelbart göra en reklamation till transportbolaget.

Kundservice

Du når vår kundservice via följande kontaktuppgifter:

Utvecklingscentralen Lärorik
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors
tfn 050 400 9914
hymy@opinkirjo.fi