Gå till innehåll

Dessa beställnings- och leveransvillkor gäller fr.o.m. 28.1.2022.

Produkterna som säljs i Hymy-webbutiken (med undantag för Hymy-stämpeln) är avsedda som pris för elever som har agerat enligt Hymy-värdena i skolor eller läroanstalter. Produkterna kan inte beställas för andra ändamål. Solskensdiplom kan beställas enbart i samband med statyer. Diplomen är inte avsedda för att delas ut utan tillhörande Solskensstaty. Privatpersoner kan beställa statyer endast för att ersätta en staty som gått sönder eller försvunnit samt i situationer, då mottagaren hade önskat sig en annan sorts staty än den som hen fått som pris. Beställaren bör vara myndig.

Priserna innehåller inte moms och ingen moms tillkommer, eftersom Utvecklingscentralen Lärorik inte är momspliktig. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och leveranskostnader.

Så här beställer du

I samband med beställningen ska du ange namnet på din organisation, ditt namn, leverans- och faktureringsuppgifter, e-postadress och telefonnummer.  E-postadressen behövs för att vi ska kunna skicka dig en orderbekräftelse, och både e-post och telefonnummer förmedlas till transportföretaget för leveransen. Om beställaren inte är en skola eller en läroanstalt måste du ange beställningens syfte under ”ytterligare information”. Alla kunduppgifter behandlas konfidentiellt. De kontaktuppgifter som ges i samband med beställningen används inte för något annat syfte än leverans och fakturering, eller för att utreda eventuella oklarheter med beställningen, om inte annat anges. Genom att beställa i webbutiken bekräftar du att du har tagit del av och accepterar de gällande leveransvillkoren.

När du har skickat din beställning får du ett automatiskt e-postmeddelande för att bekräfta att vi har mottagit beställningen. Detta meddelande är ännu ingen orderbekräftelse.

Beställningen är bindande efter att du har fått en skriftlig orderbekräftelse.

Rabatter på statyer: Vid beställning av 4–19 statyer ger vi 10 % rabatt och vid beställning av 20 statyer eller mer är rabatten 20 %. Inga rabatter ges för de nya statyerna (Solskenstatyn HYMY), eftersom vi har endas ett begränsat antal av dem.

Orderbekräftelse

När din beställning har behandlats skickar vi dig en orderbekräftelse via e-post. Kom ihåg att alltid kontrollera orderbekräftelsen. Om du har frågor, vänligen kontakta vår kundservice omedelbart. Spara orderbekräftelsen för det fall att du behöver kontakta kundservicen. När du får leveransen, kontrollera alltid att förpackningens innehåll överensstämmer med produkterna i orderbekräftelsen.

Betalningsalternativ

Produkterna betalas mot faktura. Du kan få fakturan som e-faktura, per e-post eller som pappersfaktura. För pappersfakturor tillkommer en avgift vars belopp meddelas när du väljer betalsätt.

Leveranssätt och leveranskostnader

Leveranskostnaderna inkluderar porto och förpackningsavgift i Finland. I kundvagnen visas en uppskattning av leveranskostnaderna enligt det primära leveranssättet. När du har valt leveranssätt ser du de exakta leveranskostnaderna. Vilka leveranssätt som kan väljas beror på vad du beställer. Du kan välja det alternativ som passar dig bäst när du går till kassan, där du också kan se de exakta leveranskostnaderna.

Hymy-stämpel levereras alltid som brev. Om du beställer statyer i samband med stämpel, så levereras statyerna separat.

Det är inte möjligt att beställa produkter till utlandet i webbutiken. Vänligen kontakta vår kundtjänst om du vill beställa produkter till utlandet.

Våra produkter levereras av Posti Group Abp. Observera att Posti förvarar paket i endast 7 dagar. Vi ber dig kontrollera att telefonnumret som du anger vid beställningen är korrekt för att du säkert ska få ankomstmeddelandet. Vi ansvarar inte för eventuella förseningar eller andra fel som orsakas av Posti.

Leveranstider

Leveranstiden varierar beroende på beställning och leveranssätt. I regel är den cirka två veckor.

Vi ansvarar inte för förseningar på grund av force majeure eller för indirekta skador orsakade av förseningar.

Returvillkor

Du kan returnera alla våra produkter inom 14 dagar efter att du har mottagit produkten eller mottagit den sista produkten i beställningen, om produkter i samma beställning har levererats vid olika tidpunkter.

Om du vill returnera produkter ber vi dig meddela vår kundtjänst via e-post eller telefon innan du returnerar dem. Vänligen uppge följande uppgifter när du returnerar produkter: vilka produkter som returneras, ordernummer, namn, telefonnummer, e-post samt kontonummer, om du har betalat produkterna mot faktura.  Du kan också använda returblanketten som du kan skriva ut här.

Produkterna måste returneras inom 14 dagar efter att du har meddelat oss om returen. De produkter som returneras måste vara oanvända och i originalförpackningen, också produktförpackningen måste vara intakt.

Som kund ansvarar du själv för returkostnaderna och för att produkterna kommer fram till oss oskadda. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott.

Lärorik återbetalar summan för de returnerade produkterna senast inom 14 dagar efter att vi har fått ditt returmeddelande. Vi förbehåller oss rätten att återbetala dig först efter att varorna har returnerats. Återbetalningen görs med samma betalningsmetod som kunden har använt.

Returadress:

Utvecklingscentralen Lärorik
(Retur)
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors

Returblankett

Om paketet inte löses ut

Att inte ta emot leveransen räknas inte som retur eller avbeställning. För paket som inte löses ut och som vi inte har fått något returmeddelande om fakturerar vi leveranskostnaderna. Om ett paket inte mottagits och returneras till oss, kan vi skicka det på nytt, men då faktureras leverans- och hanteringsavgiften på nytt.

Problem med leveransen

Om produkten är defekt, försvunnen, transportskadad eller på något annat sätt inte motsvarar din beställning, ska du meddela vår kundtjänst om felet senast inom 14 dagar. Om det är klart att paketet har skadats under transporten ska du omedelbart göra en reklamation till transportföretaget.

Kontakta vår kundservice:

Utvecklingscentralen Lärorik
Mariegatan 15 A 11
00170 Helsingfors
tfn. 050 400 9914
hymy@opinkirjo.fi